21 kỹ thuật SEO mobile bạn không thể bỏ qua: Một cách dễ hiểu, bản cập nhật mới của Google sẽ thay đổi thứ tự hiển thị kết quả tìm kiếm trên di động. Dưới đây là danh sách các câu hỏi (Q) và trả lời (A) về lo lắng thường gặp về thay đổi trong thuật toán Google

Google cập nhật thuật toán mới cho bộ máy tìm kiếm

Từ hôm nay (21/4), Google bắt đầu thay đổi thuật toán hiển thị kết quả tìm kiếm của người dùng trên di động. Dự kiến, hàng triệu doanh nghiệp có thể bị ảnh hưởng từ thay đổi này.

Đối với cộng đồng công nghệ, thay đổi của Google được xem là cơn ác mộng. Song, gã khổng lồ Internet lại gọi đây là thuật toán “thân thiện” Mobile Friendly. Ý định của Google được nhen nhóm từ tháng 2/2015, nhưng hãng đã cho các quản trị web thời gian để thiết kế lại website di động thân thiện hơn.

21 kỹ thuật SEO mobile bạn không thể bỏ qua
21 kỹ thuật SEO mobile bạn không thể bỏ qua

Một cách dễ hiểu, bản cập nhật mới của Google sẽ thay đổi thứ tự hiển thị kết quả tìm kiếm trên di động. Dưới đây là danh sách các câu hỏi (Q) và trả lời (A) về lo lắng thường gặp về thay đổi trong thuật toán Google:

Q: Khi nào Google ra mắt thuật toán thân thiện di động?

A: Thuật toán được tung ra ngày 21/4.

Q: Thuật toán này là gì, ai bị ảnh hưởng?

A: Cập nhật này chỉ ảnh hưởng đến những người tìm kiếm trên di động và sẽ tăng thứ hạng của các website thân thiện với môi trường di động trên trang kết quả tìm kiếm di động của Google.

Q: Nó có ảnh hưởng đến người tìm kiếm trên desktop không? Thứ hạng trên desktop có bị hạ không?

A: Không, nó chỉ ảnh hưởng đến người tìm kiếm trên di động và không ảnh hưởng gì đến xếp hạng trên desktop.

Q: Kỹ thuật SEO mobile mới này có ảnh hưởng đến người dùng tablet không?

A: Không, nó chỉ ảnh hưởng đến kết quả tìm kiếm thực hiện trên smartphone, không phải tablet.

Q: Làm thế nào để tôi biết website của mình có thân thiện di động không?

A: Cách duy nhất để biết website của bạn có được Google xếp vào hàng “thân thiện di động” không là xem nó có được dán nhãn “mobile friendly” trên trang kết quả tìm kiếm di động hay không. Sử dụng công cụ này để xem bạn đã qua bài kiểm tra chưa, nhưng Google sẽ cần thời gian để nâng cấp chỉ mục nhằm chọn ra các website thân thiện với môi trường di động. Bạn cũng có thể sử dụng báo cáo bên trong Google Webmaster Tools.

Q: Không phải Google đã đưa ra thuật toán xếp hạng di động từ năm 2013 rồi sao?

A: Đúng vậy, nhưng nó chỉ xoay quanh vấn đề cốt lõi khi truy cập website di động, còn bản cập nhật mới giải quyết các vấn đề về hiệu năng sử dụng. Đăng ký học SEO online tại Academy.vn để trang bị thêm những kỹ thuật SEO an toàn khác.
Q: Các thay đổi xếp hạng di động được nhắc đến lần đầu khi nào?
A: Tháng 12/2014, Google đã tiết lộ với Search Engine Land về thuật toán xếp hạng thân thiện di động.
Q: Thuật toán ảnh hưởng đến toàn bộ website hay chỉ một vài trang?
A: Thuật toán dựa trên từng trang. Vì vậy, nếu một số trang trong website của bạn không thân thiện với di động, số khác vẫn có thể hưởng lợi từ thuật toán này.
Q: Thuật toán theo thời gian thực hay thế nào?
A: Không như Panda hay Penguin, thuật toán thân thiện di động hoạt động theo thời gian thực. Có lúc nhãn “thân thiện di động” sẽ chưa xuất hiện trên trang kết quả tìm kiếm nhưng Google sẽ thay đổi chúng theo thời gian.
Q: Nếu hôm nay tôi mới thay đổi website để thân thiện với di động, mất bao lâu để Google nhận ra điều này?
A: Như đã nói ở trên, thuật toán hoạt động theo thời gian thực. Google cần phải quét lại website của bạn để xác định nó có thân thiện với di động hay không. Các bài kiểm tra ban đầu có thể kéo dài từ vài giờ đến hơn 72 giờ. Các website lớn hơn có thể mất tới cả tháng. Vì vậy, hãy đảm bảo các trang quan trọng nhất trên website được thiết kế thân thiện nhanh nhất có thể.
Q: Google News, kết quả tìm kiếm theo địa phương, In the news, Videos có bị ảnh hưởng không?
A: Không, chỉ kết quả tìm kiếm trên Google.com bị ảnh hưởng, không phải các dịch vụ trên.
Q: Website không thân thiện với di động của tôi sẽ xuống hạng ngay từ 21/4 phải không?
A: Không nhất thiết như thế. Google cho biết sẽ triển khai hoàn toàn trong vài tuần. Vì vậy, bạn không nhận ra sự thay đổi trong vài ngày đến vài tuần.
Q: Sau khi được triển khai hoàn toàn, website không thân thiện của tôi sẽ bị ảnh hưởng tệ thế nào?
A: Sự thật là chưa có gì rõ ràng lúc này. Tuy nhiên, có thể có hơn 11% kết quả tìm kiếm thay đổi từ cập nhật “thân thiện di động” của Google.
Q: Tốc độ truy cập thì thế nào? Nếu website di động của tôi chậm nhưng trên desktop lại nhanh, tôi có bị ảnh hưởng tiêu cực không?
A: Không.
Q: Các thương hiệu lớn có bị ảnh hưởng không?
A: Không hẳn. Nếu các thương hiệu lớn chưa thân thiện với môi trường di động, một người tìm kiếm họ bằng di động trên Google, Google vẫn có thể xếp hạng thương hiệu đó ở vị trí đầu bảng. Xét cho cùng, sự liên quan còn quan trọng hơn và đánh bại thuật toán mới. Chẳng hạn, nếu Home Depot (cửa hàng trực tuyến lớn của Mỹ) không thân thiện di động và bạn tìm từ khóa “home depot” trên iPhone, nó vẫn xếp hạng 1.
Q: Các sai lầm chung của SEO trên di động là gì?
A: Bạn có thể vào xem tài liệu 7 sai lầm webmaster thường gặp khi thiết kế website thân thiện di động của Google.
Q: Google có loại bỏ website của tôi khỏi kết quả tìm kiếm nếu nó không thân thiện với di động không?
A: Chắc chắn không.
Q: Tôi có cần tập tin sitemap (bản đồ website) đặc biệt không?
A: Không, thực tế phần lớn website phiên bản di động không cần sitemap di động riêng biệt.
Q: Nó có ảnh hưởng đến quảng cáo AdWords không?
A: Không, nó chỉ dành cho thứ tự xếp hạng, AdWords có các yếu tố di động riêng nhưng bản cập nhật này không liên quan.

Tag: SEO mobile, kỹ thuật SEO mobile, SEO mobile là gì, thuật toán SEO mobile

Phiên bản tiếng anh:

1. Will desktop and/or tablet ranking also be affected by this change?

No, this update has no effect on searches from tablets or desktops. It affects searches from mobile devices across all languages and locations.

2. Is it a page-level or site-level mobile ranking boost?

It’s a page-level change. For instance, if ten of your site’s pages are mobile-friendly, but the rest of your pages aren’t, only the ten mobile-friendly pages can be positively impacted.

3. How do I know if Google thinks a page on my site is mobile-friendly?

Individual pages can be tested for “mobile-friendliness” using the Mobile-Friendly Test.
To review site-level information on mobile-friendliness, check out the Mobile Usability report in Webmaster Tools. This feature’s data is based on the last time we crawled and indexed your site’s pages.
4. Unfortunately, my mobile-friendly pages won’t be ready until after April 21st. How long before they can be considered mobile-friendly in ranking?

We determine whether a page is mobile-friendly every time it’s crawled and indexed — you don’t have to wait for another update. Once a page is mobile-friendly, you can wait for Googlebot for smartphones to naturally (re-)crawl and index the page or you can expedite processing by using Fetch as Google with Submit to Index in Webmaster Tools. For a large volume of URLs, consider submitting a sitemap. In the sitemap, if your mobile content uses pre-existing URLs (such as with Responsive Web Design or dynamic serving), also include the lastmod tag.

5. Since the mobile ranking change rolls out on April 21st, if I see no drop in traffic on April 22nd, does that mean that my site’s rankings aren’t impacted?

You won’t be able to definitively determine whether your site’s rankings are impacted by the mobile-friendly update by April 22nd. While we begin rolling out the mobile-friendly update on April 21st, it’ll be a week or so before it makes its way to all pages in the index.

6. I have a great mobile site, but the Mobile-Friendly Test tells me that my pages aren’t mobile-friendly. Why?

If a page is designed to work well on mobile devices, but it’s not passing the Mobile-Friendly Test, the most common reason is that Googlebot for smartphones is blocked from crawling resources, like CSS and JavaScript, that are critical for determining whether the page is legible and usable on a mobile device (i.e., whether it’s mobile-friendly). To remedy:
Check if the Mobile-Friendly Test shows blocked resources (often accompanied with a partially rendered image).
Allow Googlebot to crawl the necessary files.
Double-check that your page passes the Mobile-Friendly Test.
Use Fetch as Google with Submit to Index and submit your updated robots.txt to Google to expedite the re-processing of the updated page (or just wait for Google to naturally re-crawl and index).

To reiterate, we recommend that site owners allow Googlebot to crawl all resources for a page (including CSS, JavaScript, and images), so that we can properly render, index, and in this case, assess whether the page is mobile-friendly.

7. What if I link to a site that’s not mobile-friendly?

Your page can still be “mobile-friendly” even if it links to a page that’s not mobile-friendly, such as a page designed for larger screens, like desktops. It’s not the best experience for mobile visitors to go from a mobile-friendly page to a desktop-only page, but hopefully as more sites become mobile-friendly, this will become less of a problem.

8. Does Google give a stronger mobile-friendly ranking to pages using Responsive Web Design (which uses the same URL and the same HTML for the desktop and mobile versions) vs. hosting a separate mobile site (like www for desktop and m.example.com for mobile)?

No, mobile-friendliness is assessed the same, whether you use responsive web design (RWD), separate mobile URLs, or dynamic serving for your configuration. If your site uses separate mobile URLs or dynamic serving, we recommend reviewing the Mobile SEO guide to make sure Google is properly crawling and indexing your mobile pages.

9. Will my site / page disappear on mobile search results if it’s not mobile-friendly?

While the mobile-friendly change is important, we still use a variety of signals to rank search results. The intent of the search query is still a very strong signal — so even if a page with high quality content is not mobile-friendly, it could still rank high if it has great content for the query.

Specialized FAQs

10. What if my audience is desktop only? Then there’s no reason to have a mobile site, right?

Not exactly. Statistics show that more people are going “mobile only” — either because they never had a desktop or because they won’t replace their existing desktop. Additionally, a non-mobile-friendly site may not see many mobile visitors precisely for that reason.

The mobile-friendly update will apply to mobile searches conducted across all sites, regardless of the site’s target audiences’ language, region, or proportion of mobile to desktop traffic.

11. I have pages showing mobile usability errors because they embed a YouTube video. What can I do?

We suggest paying close attention to how the YouTube video is embedded. If you are using the “old-style” <object> embeds in the mobile page, convert to <iframe> embeds for broader compatibility. YouTube now uses the HTML5 player on the web by default, so it’s mobile-friendly to embed videos using the <iframe> tags from the “share” feature on the watch page or from the YouTube iFrame API. If you have a more complex integration, that should also be mobile-friendly, since it’ll instruct the device to use the device’s native support.

For Flash content from sites other than YouTube, check if there is an equivalent HTML5 embed tag or code snippet to avoid using proprietary plugins.

12. Is there a clear standard for sizing tap targets?

Yes, we suggest a minimum of 7mm width/height for primary tap targets and a minimum margin of 5mm between secondary tap targets. The average width of an adult’s finger pad is 10mm, and these dimensions can provide a usable interface while making good use of screen real estate.

13. To become mobile-friendly quickly, we’re thinking of creating a very stripped down version of our site (separate mobile pages) until our new responsive site is complete. Do you foresee any problems with this?

First, keep in mind that we support three mobile configurations and that your website doesn’t have to be responsive to be mobile-friendly. In response to your question, please be cautious about creating a “stripped down” version of your site. While the page may be formatted for mobile, if it doesn’t allow your visitors to easily complete their common tasks or have an overall smooth workflow, it may become frustrating to your visitors and perhaps not worth the effort. Should a temporary mobile site be created, once the RWD is live, be sure to move the site properly. For example, update all links so they no longer reference the separate mobile URLs and 301 redirect mobile URLs to their corresponding RWD version.

Baohoahoctro.com